Historia ja tarinaa
Pakettijahti Österstjernan purjehti vuosina 1815 – 1848 reitillä Loviisa – Tukholma kuljettaen sekä matkustajia että rahtia. Historiallisen esikuvansa mukaan rakennettu perinnepurjelaiva tarjoaa menneiden aikojen tunnelmaa ja kiireetöntä matkantekoa tämän päivän purjehtijoille.
Aluksen kotisatama on Loviisan Laivasilta ja sieltä Österstjernan järjestää jäsen- ja nuorisopurjehduksia. Purjehdukset toteutetaan talkootyönä Österstjernan ry:n jäsenten toimesta, kuten laivan ylläpitokin.
Tekniset tiedot
Pituus: 21,6 metriä
Leveys: 6,2 metriä
Syväys: 1,9 metriä
Paino: 50 tonnia
Purjeet: Klyyvari, fokka ja kahveli-isopurje,yhteensä 277 m²
Matkustajia: 25 henkilöä + miehistö
Nukkumapaikkoja: 16 + 2
Moottori: 160 hv Volvo Penta
Rekisteröinti: huvivene
1800-luvun ruotsinlaiva
Itämeren alueen rahti- ja matkustajaliikennettä hoidettiin 1800-luvun alkupuolella pääasiassa pienillä sumpuiksi ja pakettijahdeiksi kutsutuilla aluksilla. Sumppu-nimitys tuli alusten käyttötarkoituksesta: niillä vietiin kalaa elävänä rannikkoalueilta kaupunkeihin.
Vähitellen sumppuihin alettiin rakentaa kajuuttoja keskilaivan kohdalle ja niitä alettiin käyttää myös matkustajaliikenteeseen. Myöhemmin rakennettiin isompia sumppuja, joissa oli ainoastaan kuivia tiloja ja näitä alettiin kutsua pakettijahdeiksi.
Österstjernan oli juuri tällainen alus. Se rakennettiin Pietarsaaressa vuosina 1813-1814 ja heinäkuussa 1814 purjehti kapteeni Gustaf Lundström aluksen Turkuun, jonne se rekisteröitiin. Jo seuraavana kesänä aluksen osti kuitenkin kauppias Magnus Johan Kyander Loviisasta.
Aluksen rakennustyö
Loviisan kaupunginhallitus päätti helmikuun 5. päivänä 2002 luovuttaa tukkeja kaupungin metsistä aluksen rakennuspuiksi. Venesuunnittelija Eivind Still Pietarsaaresta oli laatinut linjapiirustukset ja lupautui tekemään kaaritaulukot. Maaliskuussa 2002 aloitti laivanrakentaja Lasse Kiiski valmistelevat työt. Kaarten rakentaminen käynnistyi hänen johdollaan huhtikuun alussa 2002.
Kölinlasku suoritettiin Laivasillan rakennuspaikalla elokuun 25. päivänä 2002. Kaarten asennus aloitettiin välittömästi ja samanaikaisesti ryhdyttiin rakentamaan lautaseinäistä hallia aluksen suojaksi.
Kaarten pystytyksen jälkeen alkoi rungon ja kannen rakentaminen. Kansi valmistui maaliskuussa 2004 ja rungon viimeinen lankku kiinnitettiin kesäkuun 7. päivänä 2004. Samanaikaisesti suoritettiin rungon ja kannen riveystyö maalis-kesäkuussa 2004. Syksyllä 2004 aloitettiin aluksen sisustyöt ja reelingin rakentaminen, jotka saatettiin päätökseen kevään 2005 aikana.
Kesällä 2005 suoritettiin koneen asennus, laiteasennukset sekä aluksen ulko- ja sisäpuolen pintakäsittely. Alus laskettiin vesille elokuussa 2005. Sen jälkeen edessä oli vielä takilan rakentaminen sekä purjeiden ja varusteiden hankinta. Purjehduskuntoon alus valmistui kesällä 2006.